perjantai 7. kesäkuuta 2013

BANAANILETTUJA, MANTSIKOITA JA KOOKOSKERMISTÄ

Nämä ovat niin mun tämän kesän herkkuja! :) Perjantain kunniaksi oli taas pakko paistaa. Ajattelin vilauttaa näitä täälläkin, kun kaikki eivät ole kuitenkaan lukeneet näistä edesmenneen Vihreän Haltijan puolella. Vaikka banaanilettuihin törmäämiseltä muuten on tuskin ollut mahdollista välttyä.



Nämä julkkiksethan sisältävät pyhässä yksinkertaisuudessaan kananmunaa ja banaania. Muutama vinkki kuitenkin niille tuskastelijoille, jotka ovat menettäneet toivonsa lettujen koossa pysymisen kanssa. Ja muutenkin.
  • Suhde on yksi banaani ja yksi kananmuna. Kaksi munaa ja yksi banaani ei toimi. Turha testata. Minä testasin.
  • Älä kuvittele voivasi sekoittaa "taikinaan" mustikoita tai mitään muutakaan ekstraa. Psylliumia tosin itse heitän teelusikallisen. Mutta pysyy koossa ilmankin. Olen testannut.
  • Jos ei löydy blenderiä millä miksata, niin murskaa banaani käsin haarukalla ja sekoita munan joukkoon. Toimii näinkin. Olen testannut.
  • Paista miedolla lämmöllä ja hartaasti. Asteikolla 1-6, sopiva lämpö on 3. Odota. Älä hötkyile! Tiedän - se on vaikeaa. Olen testannut.
  • Parhaiten saat letut pysymään yhtenä kappaleena, kun paistat ne oikealla lettupannulla. Eli sellaisella, millä tulee kuvassa näkyvän kokoisia (pieniä) lettuja. Olen testannut.
  • Älä kuvittele voivasi ahmia kerralla montaa kymmentä (tai edes kymmentä) banaanilettua, kuten voisit ehkä normi vehnäletuille tehdä. Nämä sisältävät proteiinia - vehnä ei. Testasin juuri. Voi ähky ja mahanpuru! 
  • Paista kookosöljyllä. Se taitaa olla ainoa rasva, josta ei muodostu paistamisessa epäterveellisiä transrasvoja. (Täältä voit lukea lisää.)
Ja kookoskermistähän saa aikaiseksi ihan sekoittamalla kookosmaidon "könttiä" ja mahdollisesti makeutukseksi vaniljaa. Muista ostaa säilykepurkissa olevaa maitoa. Niiden reunoilla on sitä "kookoskönttiä" eli hedelmälihaa. Paitsi Santa Marian Organic Coconut Milk -purkissa. Testasin sitäkin tänään. Ei ollut könttiä. Tippa meinasi tulla linssiin, kunnes muistin jääkaapissa olevan edellisen purkin lopun... 

Suosittelen lämpimästi muillekin kuin paleolaisille! :P

4 kommenttia:

  1. Moikka,
    olen nähnyt näitä tosiaan monessakin blogissa, mutta en näin mahtavien ohjeiden kera. Kiitos niistä! Nyt on ainakin pakko kokeilla. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kiva jos on apua näistä vinkeistä! Itse olen tehnyt näitä niin monta kertaa - yrityksen ja erehdyksen kautta - että lähes ammattilaisia tässä jo ollaan. :D

      Poista
  2. Hyviä vinkkejä! Ei oo banaanilettujen teko niin yksinkertaista kun luulis! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole ei! :D Joka kerta kun olen koittanut soveltaa ohjetta, niin metsään on mennyt. Pitäydyn suosiolla nykyään tässä yksinkertaisessa versiossa. Eipähän tule pettymyksiä.

      Poista